Velkommen til vores blog!

Motorleasing vil gerne dele ekspertviden og erfaringer rundt om Tesla Model 3 og Model Y samt generelt viden om el-biler. Vi glæder os over din interesse.

Venlig hilsen 

Motorleasing-Team

15.september 2022

#1

Strømpriserne går amok – find rundt i prisjunglen (som Tesla ejer)

Rigtig mange mennesker er i øjeblikket chokerede over de stigende elpriser. Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg ejer en elbil? Er det en god idé at købe en Tesla lige nu. Vi har talt med Jens som er Tesla ejer og derudover en del af team Motorleasing.

Interview:

Jens er en del af Motorleasing´s team og derudover en glad ejer af en Tesla Model 3 Long Range. Han fortæller os i interviewet om, hvordan man kan reagere på udvikling af strømprisen og svarer på spørgsmålet: kan man stadigvæk spare penge ved at køre eksempeltvis en Tesla Model 3 eller Model Y?

Blogger: “Jens, du er selv del af Motorleasing og en ret erfaren ejer af en Tesla Model 3. På tidspunkt er mange mennesker bekymerede over udviklingen af energipriser. Er det stadigvæk mulig at spare penge ved at køre på el?”

Jens: “Jeg synes, der er 2 vigtige ting at have fokus på, når man diskuterer bil. Det ene er selfølgelig brænselsomkostningerne dvs. strøm eller diesel/benzin og det andet er helt det løbende drift og vedligehold på bilen. 

Hvis vi starter med drivmeddel: forleden dag var jeg ind på Supercharge- stationen hos Tesla og der kostede en kilowatt time 3,5 kroner. Med den pris er det stadigvæk vesentlig billiger at køre på el, ift. at køre i en konventionel diesel eller -benzinbil der måke kører 15 kilometer på literen. Ved siden af det bestå muligheden for at man har sin hjemmelader på sin egen adresse. Det er jo sådan at strømpriserne svinger rigtig meget og der er timer hvor strømmen er dyrt, men navnlig om natten, hvor vi typisk ikke bruger vores bil så meget, er der ofte perioder hvor strømmen er meget billigt og koster måske 60 – 70 øre per kilowatt-time. Det indebarer at vi kan få ladt vores bil op til en meget meget gunstig pris. Jeg kører selv en Tesla Model 3 Long Range og det indebarer at jeg ikke behøver at lade batteriet helt op hvert dag, så jeg kan sagtens planlægge efter at strømpriserne er lave, og foretage opladning derhjemme til den lave strømpris. Hvis man gør det så får man en meget billig kørsel ift. at køre på benzin eller diesel. 

Den anden del handler om vedligehold af bilen. Og det er ja såden at hvis man kører en Tesla så er der ikke noget service. Der skal ikke skiftes olie, etc.. Selfølgelig skal der skiftes bremser efter 150.000 til 200.000 km fordi i en Tesla kører man såkaldt One-Pedal Driving hvad betyder: når man tager foden fra speederen starter opladning af batteriet og bilen bremser på den måde. Det er i øvrig også den mest effektive måde at køre med sin Tesla. Så den bruger ikke bremserne, den bruger motoren/batteriet til at bremse på. Så har man selfølgelig nogle dæk der skal skiftes når det er tid, men bortset fra det er der ikke andet service på Tesla end at der skal hældes nogle sprinklervæske på.

Så det er en meget billiger måde at have bil på, end ved at have en traditionelt diesel- eller benzinbil.”

Blogger: “Hvordan ser det ud med garantien?”

Jens: “Jeg har købt en bil det var næsten ny, med ca. 6000 km da jeg fik den og det indebarer at jeg har en 3,5 års mekanisk garanti på bilen tilbage ud af Teslas 4 års garanti og oven på det så yder de også 8 års garanti på deres batterier. Ud af min erfaring, både med min egen bil og alle de biler vi har solgt, er der ikke nogle problemer med Tesla. De er meget driftstabile at køre med. 

Blogger: “Tusind tak for samtalen”

16. september 2022

2#

Update på Strømpriser 

Sikke en vidunderlig dag for elbil ejere!

Elprisen helt ned på 28 øre Per kWh!!!

(16.09.2022, kl. 14:00)

kilde: min strøm App